آزمایشگاه شیمی عمومی 1 :

 

عنوان درس

فارسی

آزمایشگاه شیمی عمومی ۱

انگلیسی

General Chemistry Laboratory (1)

نوع واحد

تعداد واحد

تعداد ساعت

درس های پیش نیاز

پایه/عملی

۱

۳۲

شیمی عمومی ۱ یا همزمان

آموزش تکمیلی عملی

ندارد

کارگاه

ندارد

آزمایشگاه

دارد

پژوهش و ارائه سخنرانی

ندارد

حل تمرین و رفع اشکال

ندارد

سفر علمی

ندارد

 

هدف درس: آشنایی با اصول مقدماتی کارهای عملی در آزمایشگاه شیمی

 

شیمی عمومی یکی از دروس اصلی و پایه ای رشته شیمی و سایر رشته های مرتبط مانند مهندسی شیمی و کشاورزی است. در این آزمایشگاه دانشجویان با مفاهیم پایه و اصول اساسی شیمی آشنا می شوند. همچنین آشنایی کامل با وسایل آزمایشگاهی و مباحث ایمنی در این آزمایشگاه صورت می گیرد. هدف این آزمایشگاه مقدمه ای برای درک دروس پیشرفته تر مانند آزمایشگاههای  شیمی آلی، شیمی معدنی و شیمی تجزیه است. مباحث زیر به صورت عملی به دانشجویان محترم آموزش داده می شود.

  1. آشنایی با اصول ایمنی کار در آزمایشگاه شیمی
  2. آشنایی با انواع وسایل شیشه ای و تجهیزات موجود در آزمایشگاه شیمی
  3. اندازه گیری چگالی مایعات و جامدات
  4. سنتز یک نمک معدنی (FeCl3)
  5. اندازه گیری آب هیدراته در نمک ها
  6. انواع تیتراسیونهای اسید و باز (تعیین وزن اکی والان اسید)
  7. رنگ سنجی
  8. کروماتوگرافی کاغذی (آنالیز کیفی کاتیون ها)
  9. اصل بقای جرم
  10. تیتراسیون اکسایش و کاهش یا ردوکس (اندازه گیری آهن آهن در یک نمونه سنگ معدن آهن)
  11. اندازه گیری ثابت یونش یک اسید

 

وسایل و تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه:

  1. انواع وسایل حجم سنجی نظیر ارلن، بورت، بشر، پی پت، قیف، هم زن، بالن ژوژه، پوآر، گیره و پایه
  2. انواع وسایل وزن سنجی نظیر ترازوی تجزیه ای
  3. انواع مواد شیمیایی پر کاربرد مایع نظیر اسید های قوی و آمونیاک
  4. انواع مواد شیمیایی پر کاربرد جامد نظیر نیترات ها، سولفات ها و کربنات ها

روش سنجش یادگیری: سنجش مستمر و آزمون پایانی (آزمون پایانی می تواند عملی نیز باشد.)

 

 

آزمایشگاه شیمی عمومی2 :

 

عنوان درس

فارسی

آزمایشگاه شیمی عمومی ۲

انگلیسی

General Chemistry Laboratory (2)

نوع واحد

تعداد واحد

تعداد ساعت

درس های پیش نیاز

پایه/عملی

۱

۳۲

شیمی عمومی ۲ یا همزمان

آموزش تکمیلی عملی

ندارد

کارگاه

ندارد

آزمایشگاه

دارد

پژوهش و ارائه سخنرانی

ندارد

حل تمرین و رفع اشکال

ندارد

سفر علمی

ندارد

 

 

هدف درس: آشنایی با تجزیه کیفی کاتیون ها و آنیون ها به روش نیمه میکرو

 

در این آزمایشگاه دانشجویان با تجزیه کیفی مواد و نحوه شناسایی 24 عنصر به وسیله شناساگر های  مختلف با روش های ساده و حداقل مصرف مواد شیمیایی آشنا می شوند. همچنین نحوه کار با سانتریفیوژ، لوله های آزمایش و حمام آب گرم به دانشجویان محترم آموزش داده می شود. در این درس تجزیه کیفی کاتیون ها و آنیون های فهرست شده انجام گرفته و سپس به وسیله یک آزمون عملی، دانش دانشجویان محترم مورد ارزیابی قرار می گیرند.

  1. تجزیه کیفی کاتیون های گروه یک شامل یون های جیوه، نقره، سرب
  2. تجزیه کیفی کاتیون های گروه دو شامل یون های جیوه، بیسموت، مس، کادمیم
  3. تجزیه کیفی کاتیون های گروه سه شامل یون های آهن دو، آهن سه، آلومینیوم، کروم
  4. تجزیه کیفی کاتیون های گروه چهار شامل یون های کبالت، نیکل، روی، منگنز
  5. تجزیه کیفی کاتیون های گروه پنج شامل یون های کلسیم، باریم، استرانسیوم
  6. تجزیه کیفی آنیون های گروه یک شامل یون های کربنات، اگزالات، سولفات
  7. تجزیه کیفی آنیون های گروه دو شامل یون های کلرید، برمید، یدید
  8. تجزیه کیفی آنیون های گروه سه شامل یون های نیترات، استات، پرمنگنات
  9. تجزیه کیفی یک نمک معدنی مجهول

 

وسایل و تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه:

  1. سانتریفیوژ
  2. لوله شیشه ای آزمایشگاهی
  3. لوله فالکن
  4. حمام آب گرم
  5. کاغذ پی اچ
  6. قطره چکان
  7. گیره لوله

                                                                                                                                                                                                                    

روش سنجش یادگیری: سنجش مستمر و آزمون پایانی (آزمون پایانی می تواند عملی نیز باشد.)

 

 

 

 

آزمایشگاه شیمی تجزیه 1 :

 

عنوان درس

فارسی

آزمایشگاه شیمی تجزیه ۱

انگلیسی

Laboratory of Analytical Chemistry (1)

نوع واحد

تعداد واحد

تعداد ساعت

درس های پیش نیاز

اصلی/عملی

۱

۳۲

 

آزمایشگاه شیمی عمومی ۲

و

شیمی تجزیه ۱

آموزش تکمیلی عملی

ندارد

کارگاه

ندارد

آزمایشگاه

دارد

پژوهش و ارائه سخنرانی

ندارد

حل تمرین و رفع اشکال

ندارد

سفر علمی

ندارد

 

 

هدف درس: آشنایی عملی دانشجویان با روش های تجزیه کلاسیک

 

به طور کلی در علم شیمی تجزیه سه مرحله اساسی وجود دارد و با توجه به اطلاعاتی که از نمونه داریم و هدف آزمایشگر ممکن است یکی از این مراحل و یا تمام آنها مورد نیاز باشد. این سه مرحله عبارتند از جداسازی، شناسایی (اندازه گیری کیفی) و اندازه گیری کمی. در مرحله جداسازی قسمتی یا تمام اجزای نمونه جدا می شوند و در مرحله اندازه گیری کیفی نوع گونه های موجود در نمونه مورد مطالعه مشخص می شود. در اندازه گیری کمی نیز مقدار نسبی گونه ها معین خواهد شد. گونه ای در نمونه که هدف شناسایی و تعیین مقدار آن است، آنالیت نامیده می شود. روش های اندازه گیری کمی به دو دسته روش های کلاسیک و روش های دستگاهی تقسیم می شوند. قدمت روش های کلاسیک بسیار زیاد است و این روش ها به تجهیزات نسبتا ساده ای نیازمند هستند. به طور کلی این روش ها را می توان در دو دسته روش های حجم سنجی و روش های وزن سنجی جای داد. در روش های حجم سنجی با اندازه گیری حجم اقدام به اندازه گیری کمی می شود و معمولا از روش های تیتر سنجی در حضور یک شناساگر بهره برده می شود. در روش های وزن سنجی معمولا با تبدیل آنالیت به یک رسوب و خشک کردن آن در دمای معین در آون یا کوره، مقدار آنالیت تعیین می گردد.

به طور کلی در درس آزمایشگاه شیمی تجزیه یک به روش های تجزیه کلاسیک پرداخته می شود و کاربرد های متنوعی از آنها ارائه می گردد. از جمله:

  1. آشنایی با مواد شیمیایی، دستگاه ها، واحد های عملیاتی شیمی تجزیه و آمار

( در یکی از آزمایش ها مراحل نمونه برداری و تحلیل آماری یافته ها انجام شود.)

  1. تجزیه به روش های وزن سنجی
    1. تعیین کلرید در نمونه های محلول
      1. تعیین قلع در آلیاژ برنج
      2. تعیین نیکل در فولاد
      3. تعیین آهن در فرو آمونیوم سولفات یا محلول کلرید آهن سه
      4. تعیین سولفات
  2. تیتراسیون های رسوبی
    1. تعیین هالید ها به روش مور، ولهارد و فاجانس
  3. تیتراسیون های خنثی سازی
    1. آشنایی با شناساگر ها، آشنایی با محلول های استاندارد، استاندارد کردن محلول های اسید و باز
    2. تیتراسیون اسید ها و باز های قوی
    3. تیتراسیون اسید ها و باز های ضعیف
    4. تیتراسیون اسید ها و باز های چند ظرفیتی
    5. بررسی محلول های بافر
    6. اندازه گیری مقدار اسید در سرکه
    7. تیتراسیون غیر آبی
  4. تیتراسیون های تشکیل کمپلکس با EDTA
    1. آشنایی با شناساگر ها و استاندارد کردن EDTA
    2. اندازه گیری منیزیم با روش تیتراسیون مستقیم
    3. اندازه گیری کلسیم با روش تیتراسیون جانشینی
    4. تعیین سختی آب
    5. اندازه گیری کلسیم در شیر
    6. تعیین مس به روش کمپلکسومتری
  5. تیتراسیون اکسایش و کاهش
    1. آشنایی با شناساگر ها و تهیه محلول استاندارد
    2. اندازه گیری آهن در سنگ معدن
    3. تعیین آهن در سنگ معدن
    4. تعیین کلسیم در سنگ آهک
    5. تیتراسیون ویتامین C
    6. اندازه گیری مس در آلیاژ برنج با روش یدومتری
    7. اندازه گیری باریم به روش یدومتری

 

وسایل و تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه:

  1. ظروف شیشه ای
  2. مواد شیمیایی جامد و مایع
  3. انواع شناساگر
  4. آون
  5. کوره
  6. ترازوی تجزیه ای

 

روش سنجش یادگیری: سنجش مستمر و آزمون پایانی (آزمون پایانی می تواند عملی نیز باشد.)

 

 

 

آزمایشگاه شیمی تجزیه 2 :

 

عنوان درس

فارسی

آزمایشگاه شیمی تجزیه ۲

انگلیسی

Laboratory of Analytical Chemistry (2)

نوع واحد

تعداد واحد

تعداد ساعت

درس های پیش نیاز

اصلی/عملی

۲

۶۴

 

آزمایشگاه شیمی تجزیه ۱

و

شیمی تجزیه ۲

آموزش تکمیلی عملی

ندارد

کارگاه

ندارد

آزمایشگاه

دارد

پژوهش و ارائه سخنرانی

ندارد

حل تمرین و رفع اشکال

ندارد

سفر علمی

ندارد

 

 

 

هدف درس: آشنایی عملی دانشجویان با روش های الکتروشیمی تجزیه ای

 

به طور کلی روش های دستگاهی را می توان به سه دسته روش های الکتروشیمیایی، روش های طیف سنجی و روش های جداسازی تقسیم نمود. در روش های الکترو شیمیایی از الکتریسیته برای شناسایی واکنش های شیمیایی استفاده می شود. در درس آزمایشگاه شیمی تجزیه ۲ دانشجویان با کاربرد روش های الکتروشیمیایی برای سنجش آنالیت در نمونه آشنا می شوند. این روش ها شامل پتانسیل سنجی، کولن سنجی، ولتامتری، آمپرسنجی و هدایت سنجی می شود. آزمایش های انجام شده شامل موارد زیر می شود:

  1. روش های پتانسیومتری
    1. تیتراسیون پتانسیومتری کلرید و یدید در مخلوط
    2. سنجش پتانسیومتری گونه های محلول از یک مخلوط فسفات و تعیین ثابت های تفکیک
    3. تیتراسیون پتانسیومتری مس با EDTA
    4. سنجش فلورید به روش پتانسیومتری مستقیم
    5. ساخت و استفاده از الکترود های یون گزین
  2. روش های الکتروگراویمتری
    1. سنجش الکتروگراویمتری مس و سرب در آلیاژ برنج
  3. روش های کولومتری
    1. پتانسیل ثابت: سنجش یک ترکیب آلی مانند کتکول
    2. جریان ثابت: سنجش سیکلوهگزن
  4. روش های ولتامتری
    1. سنجش مس و روی در آلیاژ برنج به روش پلاروگرافی
    2. مطالعه و سنجش یک ترکیب آلی مانند نیتروبنزن
    3. سنجش سرب به روش آمپرومتری
    4. سنجش نقطه پایانی با استفاده از دو الکترود قطبیده (بی آمپرومتری)
  5. روش هدایت سنجی
    1. تیتراسیون هیدروکلریک اسید و استیک اسید با سدیم هیدروکسید و تعیین ثابت تفکیک استیک اسید
    2. تیتراسیون نمک یک اسید ضعیف با یک باز قوی

 

وسایل و تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه:

  1. دستگاه هدایت سنج
  2. دستگاه پی اچ متر
  3. کولومتر
  4. ولتامتر
  5. پتانسیومتر
  6. هات پلیت
  7. استیرر مغناطیسی و مگنت
  8. مواد شیمیایی جامد و مایع و ظروف شیشه ای
  9. ترازوی تجزیه ای

 

روش سنجش یادگیری: سنجش مستمر و آزمون پایانی (آزمون پایانی می تواند عملی نیز باشد.)

 

 

 

 

آزمایشگاه شیمی تجزیه 3 : 

 

 

عنوان درس

فارسی

آزمایشگاه شیمی تجزیه ۳

انگلیسی

Laboratory of Analytical Chemistry (3)

نوع واحد

تعداد واحد

تعداد ساعت

درس های پیش نیاز

اصلی/عملی

۲

۶۴

 

شیمی تجزیه ۳

روش های جداسازی در شیمی تجزیه

آموزش تکمیلی عملی

ندارد

کارگاه

ندارد

آزمایشگاه

دارد

پژوهش و ارائه سخنرانی

ندارد

حل تمرین و رفع اشکال

ندارد

سفر علمی

ندارد

 

 

هدف درس: آشنایی عملی با دستگاه های تجزیه ای

 

به طور کلی در آزمایشگاه شیمی تجزیه ۳ از روش های دستگاهی شامل روش های طیف سنجی و روش های جداسازی برای آنالیز نمونه استفاده می شود. در روش های طیف سنجی به وسیله دستگاه اسپکتروفتومتر برهمکنش ماده با امواج الکترومغناطیس در ناحیه مرئی و فرابنفش بررسی می گردد. آزمایش های مختلفی نظیر اندازه گیری گونه های مجهول در نمونه، تعیین فرمول کمپلکس به روش های مختلف، اندازه گیری ثابت تفکیک یک شناساگر و تیتراسیون های جذبی به وسیله این دستگاه قابل انجام است.

در روش های جداسازی ابتدا اجزای نمونه از یکدیگر جدا شده و سپس اقدام به اندازه گیری های کمی و کیفی می شود. این روش ها در سه طبقه استخراج، تقطیر و کروماتوگرافی قابل طبقه بندی هستند. آزمایش های انجام شده در این درس شامل کار با دستگاه های زیر است.

  1. طیف سنجی مرئی و فرابنفش
  2. IR
  3. جذب و نشر اتمی
  4. فلورسانس
  5. GC
  6. HPLC
  7. TLC
  8. الکتروفورز
  9. طیف سنج جزمی
  10. XRD
  11. NMR

 

روش سنجش یادگیری: سنجش مستمر و آزمون پایانی (آزمون پایانی می تواند عملی نیز باشد.)